Specjalista SEO – jak nim zostać?

W dobie zwiększonego zainteresowania pracą zdalną, działalność internetowa w tym zakresie zyskuje na popularności. Praca, którą można wykonywać przez internet stanowi jedną z najczęściej poszukiwanych na rynku pracy. Według wielu rankingów, jednym z najbardziej przyszłościowych zawodów jest copywriter oraz specjalista SEO. Obok specjalistów z innych branż, to właśnie w marketingu poszukuje się ich najwięcej. W tym artykule dowiesz się kim jest specjalista SEO i w jaki sposób można się nim stać. Czy ta ścieżka będzie idealna dla Ciebie? Przekonasz się tego z niniejszego artykułu. 

Specjalista SEO – kto to taki?

Specjalista SEO jest osobą, której podstawowym zadaniem jest pozycjonowanie oraz optymalizacja witryn internetowych. Głównym celem pozycjonowania strony www jest to, aby to właśnie ten konkretny adres wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. W ramach codziennej pracy specjalista SEO realizuje zadania, które mają za zadanie lepiej wypozycjonować witrynę internetową swojego klienta. Do jego obowiązków należy między innymi:

  • dokonywanie analizy wyników pozycjonowania danej witryny,
  • analiza konkurencyjnych technik SEO,
  • doglądanie obecności treści na stronie internetowej lub blogu firmowym,
  • opracowywanie kampanii oraz strategii marketingowych,
  • śledzenie ruchu na stronie oraz analiza konwersji,
  • link building.
  • tworzenie raportów.
  • inne procesy powiązane z działalnością pozycjonowania.

Specjalista SEO – czy musi posiadać wykształcenie?

Pod względem wykształcenia, specjalista SEO nie musi go posiadać. Trudno szukać takiego kierunku na uniwersytetach oraz uczelniach wyższych. Czasem zdarza się, iż występuje on w kontekście specjalności na niektórych kierunkach. Specjalista SEO zazwyczaj jednak uczy się wszystkiego na własną rękę lub zdobywa doświadczenie w agencji marketingowej bądź branżowej. Osoby zainteresowane podjęciem pierwszych kroków w karierze marketingu zdalnego oraz te, chcące skupić się na pozycjonowaniu stron, mogą wybrać się na studia informatyczne. Część wiedzy pozyskanej w ramach tego kierunku może przydać się do zadań związanych z pozycjonowaniem witryn internetowych. Warto jednak wiedzieć, że skończenie studiów informatycznych nie jest warunkiem koniecznym do zostania specjalistą SEO. 

Wiedza związana z pozycjonowaniem stron internetowych oraz ich optymalizacji można za to zdobywać na wszelkiego rodzaju szkoleniach i kursach branżowych. Należy mieć jednak na względzie, iż większość z nich skupia się przede wszystkim na przekazywaniu informacji z zakresu teorii. Praktyka powinna być podjęta samodzielnie i stanowi ona główny punkt rozwoju specjalisty SEO. Samorozwój jest zresztą kluczowy, aby zostać dobrym specjalistą SEO. Ten fakt wynika z prostej kalkulacji, iż rynek pozycjonowania oraz obecne na nim narzędzia i rozwiązania ulegają stałym przekształceniom. Dobry specjalista SEO to taki, który ma zmysł analityczny i potrafi dostosować się do obecnie panujących zasad na rynku. 

Gdzie jednak szukać wiedzy dotyczącej pozycjonowania stron internetowych? Doskonałym źródłem wiedzy dotyczącą SEO czy SEM są specjalistyczne blogi oraz fora internetowe, na których można znaleźć wpisy doświadczonych copywriterów. Na tego typu stronach można znaleźć mnóstwo przydatnych informacji, zarówno dla osób początkujących jak i dla tych, którzy są specjalistami SEO od dłuższego czasu. Oprócz przydatnych wskazówek, blogi branżowe zawierają także nowości ze świata SEO takie jak nowe narzędzia, zmiany w strukturach wyszukiwarki itd. Taka wiedza z pewnością przyda się niejednemu adeptowi SEO.

Specjalista SEO – jakie powinien mieć cechy?

Profesjonalizm to jedna z cech, która powinna być obowiązkowa w niejednym zawodzie. Dobry specjalista SEO to taki, który wie w jaki sposób pozycjonować i optymalizować witryny internetowe. Powinien jednak również posiadać kilka cech osobistych. W pracy specjalisty SEO pożądana jest między innymi cierpliwość, kreatywność, elastyczność oraz wytrwałość. Ważne, by specjalista ds. SEO miał także otwarty umysł i nie bał się próbować wdrażać nowych rozwiązań, które mogą w znaczący sposób wpłynąć na pozycjonowanie określonej witryny. 

Specjalista SEO, oprócz wyżej wymienionych cech powinien mieć świadomość, iż tego rodzaju praca wiążę się z ciągłą potrzebą kreatywności. Szukanie odpowiedzi na pytania i rozwiązywanie tychże jest niezwykle istotne w pracy specjalisty od SEO. Praca związana z pozycjonowaniem wymaga zwykle większej ilości czasu. Na rezultaty swoich działań trzeba z reguły trochę poczekać. Ten fakt może stanowić źródło dyskomfortu dla osób, które lubią wyzwania oraz dynamiczność w pracy. Pozycjoner powinien być bowiem cierpliwy i spokojny. Warto też wiedzieć, iż specjalista SEO zajmuje się również analizowaniem i opracowywaniem strategii celem zwiększenia wyników swoich działań. Jak widać, praca tego rodzaju nie jest dla każdego. Specjalista SEO stanowi doskonały zawód dla osób cierpliwych i gotowych na poświęcenie swojej uwagi dłuższemu projektowi. Owoce oczekiwania mogą okazać się zarówno rozczarowujące jak i niezwykle skuteczne.