Czym powinien się cechować idealny system parkingowy?

Najnowsza aktualizacja 30 kwietnia 2021

W dużych miastach problem z zaparkowaniem własnego auta jest jak najbardziej realny – miejsc parkingowych jest coraz mniej, a posiadaczy aut – wprost przeciwnie. Dlatego też prowadząc własny biznes w mieście zmagamy się z problemem związanym z zapewnieniem naszym klientom miejsca do ulokowania własnego auta, na przykład na czas zakupów. Jeżeli uda nam się je wygospodarować, jak możemy sprawić, aby było wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, a nie zajmowane przez pracowników innych firm z okolicy? Odpowiedzią na to pytanie mogą być systemy parkingowe.

Jak działa system parkingowy?

Z działaniem czegoś takiego, jak systemy parkingowe z pewnością zapoznane są wszystkie osoby, które kiedykolwiek odwiedzili centrum handlowe i próbowały zaparkować swoje własne auto na dedykowanym im parkingach – mówimy tu oczywiście o większości galerii, na których parking jest darmowy wyłącznie w wybranym przez włodarzy okresie. Po jakimś czasie wymagane jest uiszczenie opłaty. Na czym polega działanie systemu parkingowego? Można je zawrzeć w następujących krokach:

  1. Klient podjeżdża do wjazdu na parking i zatrzymuje się przed szlabanem – szlaban ten podniesie się dopiero po wykonaniu określonej akcji, ale w pełni automatycznie, bez jakiejkolwiek ingerencji z naszej strony.
  2. Korzystając ze specjalnego terminala wjazdowego, pobiera bilet dla siebie – jeżeli wymagamy od niego uiszczenia opłaty za postój u nas, to właśnie w tym momencie jest ona egzekwowana (najczęściej za pośrednictwem karty płatniczej). 
  3. Szlaban się podnosi, a klient może wjechać do środka – przy parkowaniu musi z kolei pozostawić bilet w widocznym dla kontrolera miejscu, na przykład na desce rozdzielczej samochodu. Ten krok nie zawsze jest wykonany, ale najczęściej jednak jest.
  4. Klient może udać się na zakupy. Do nas należą z kolei kolejne kroki związane z kontrolowaniem, czy nie przekroczył czasu oferowanego w ramach opłaty / darmowej opcji parkowania.
  5. Wyjeżdżając klient zazwyczaj nie musi okazywać biletu. Często jednak systemy parkingowe zakładają integrację terminala wyjazdowego, który spełnia wyżej wspomnianą funkcję – sprawdza więc, czy nie został przekroczony czas parkowania i pobiera odpowiednią opłatę. Bez jej uiszczenia nie będziemy w stanie opuścić parkingu.

Co musi zawierać w sobie idealny system tego typu?

Podstawą, na bazie której działają systemy parkingowe jest dobry terminal, wjazdowy i opcjonalnie wyjazdowy. Musi działać sprawnie i wydawać bilety ludziom momentalnie, pozwalając uniknąć tworzenia się korków i niepotrzebnych nerwów jeszcze przed odwiedzeniem naszego sklepu. Dobry system parkingowy nie obędzie się również bez szlabanu, bez którego istnienie terminalu nie miałoby sensu – szlaban ten musi być podnoszony szybko, najlepiej tuż po dokonaniu opłaty za bilecik (można wprowadzić dwie sekundy opóźnienia, aby pozwolić klientowi na spokojne pobranie biletu). Podstawą działania biletu jest również fotokomórka, która wykrywa, kiedy dany klient podjeżdża i dopasowuje się do tego (na przykład podnosząc szlaban wyłącznie przy wyjeżdżaniu).

Idealny system pozwala nam kontrolować jego pracę zdalnie, z poziomu aplikacji na telefon czy przeglądarki internetowej. Umożliwia też wprowadzenie kart stałego klienta i innego rodzaju usług promujących cenne odwiedzanie naszej firmy.

Dlaczego warto zainwestować w system parkingowy?

Systemy parkingowe wcale nie są utrudnieniem dla odwiedzających nas klientów – tak naprawdę ich obecność w większości centrów handlowych sprawiła, że każdy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak działają – korzystanie z nich jest zresztą na tyle szybkie i intuicyjne, że połapie się w nim nawet absolutny nowicjusz. Dla nas, z punktu widzenia przedsiębiorców i właścicieli parkingu przy naszym sklepie, system tego typu przynosi mnóstwo zalet. Przede wszystkim zwiększa komfort klientów, którzy rzeczywiście przyjeżdżają zrobić u nas zakupy czy też skorzystać z oferowanych przez nas usług – wszyscy doskonale wiemy, jak ciężkie może być znalezienie miejsca parkingowego w okolicach centrów miasta. Plusem jest również kontrola nad tym, kto u nas parkuje – nie po to stawiamy parking, aby mógł z niego korzystać pracownik firmy znajdującej się tuż obok, zajmując tym samym miejsce na praktycznie cały dzień.

Na systemie parkingowym możemy też zarobić – pod warunkiem, że będziemy pobierać opłatę od odwiedzających go ludzi. Nowoczesne systemy parkingowe pozwalają na określenie się jako klient albo “nieklient” naszego sklepu – w związku z tym to tym drugim możemy narzucić odpowiadającą nam opłatę.

Podsumowanie

Jeżeli jesteśmy właścicielami większego lub mniejszego sklepu, który swoją siedzibę ma w centrum miasta lub okolicach tegoż centrum, jedyną opcją na “ogarnięcie” parkingu dla jego klientów jest zainwestowanie w systemy parkingowe. Tylko one dadzą nam pewność, że użytkowanie parkingu będzie zgodne z przeznaczeniem, a miejsc dla naszych ewentualnych odwiedzających nie będą zajmować chociażby osoby, które pracują w okolicy, a które nie mogą znaleźć miejsca dla siebie w zatłoczonym mieście.